اینگونه بهترین ماه رمضانتان را تجربه کنید
نوشته شده توسط : nahal

ماه رمضان شاید در ظاهر سخت باشد اما اگر نکته های اصلی در مورد تغذیه در این ماه را رعایت کنید، خواهید دید که تنها دغدغه شما به جای گرسنگی عبادت خواهد شد.
به گزارش گروه خواندنی های مشرق، تغذیه صحیح در ماه رمضان از اهمیت بسیاری برخوردار است. از نظر تغذیه روزه بی سحری به هیچ عنوان توصیه نمی شود، چرا كه در افرادی كه بی سحری روزه می گیرند كمبود بیش از حد انرژی باعث می شود بدن از منابع چربی برای تأمین انرژی استفاده كند و در اثر سوخت ناقص چربی ها، تركیبات ستونی در بدن ایجاد می شوند كه منجر به ایجاد بوی بد دهان، سردرد و دردهای عضلانی می شود.

یك روزه دار در طول روز با كمبود آب، نمك ها و قند مواجه است بنابراین باید در هنگام افطار به نحو شایسته ای این كمبودها جبران شوند. مصرف تمام مواد غذایی باید روی اصول و برنامه باشد، یعنی باید روزانه از هر پنج گروه غذایی مصرف شود تا موادمغذی مورد نیاز بدن تامین گردد.



بیشتر انرژی بدن باید با خوردن سحری تامین شود پس سحری خوردن را حذف نكنید. بعد از خوردن سحری حتی الامكان نخوابید، چون وضعیت درازكش سبب برگشت مواد به مری و ترش كردن می شود.

شروع افطار با مایعات گرمی مانند آب، چای، شیر، سوپ، سبزیجات به همراه چند عدد خرما مناسب است. خرما میوه بسیار مغذی و كاملی می باشد كه می تواند به همراه چای یا آب جوش در افطار میل شود. خرما منبع مناسبی از مواد معدنی مانند آهن، پتاسیم، منیزیم، روی، كلسیم و فسفر و ویتامین های A B1B2 بیوتین، اسیدفولیك، و ویتامین C می باشد. این نکتته را نیز فراموش نکنید که غذای افطار باید سبك بوده و سریع هضم شود.

هر روز بعد از افطار (یك تا دو ساعت بعد) سعی كنید 3-2 عدد میوه متوسط مصرف كنید. البته از آبمیوه نیز می توان استفاده كرد، به شرطی كه آبمیوه طبیعی باشد. سعی كنید به جای غذاهای چرب و سرخ شده از غذاهای آب پز و بخارپز استفاده كنید. از تغییرات شدید در عادات غذایی و خوردن غذاهای نامأنوس یا غذاهایی كه ناراحتی به وجود می آورند خودداری كنید. به جای مصرف زولبیا و بامیه در ماه مبارك رمضان، از كشمش و خرما استفاده كنید.



با نوشیدنی گرم افطار كنید. از آنجا كه نوشیدنی های بسیار خنك و یا چای داغ در هنگام افطار، تشنگی و عطش را بیشتر می كند لذا شروع افطار با یك لیوان شیر همراه با خرما، كشمش و عسل توصیه می شود.

درماه مبارك رمضان لازم است از تمام گروه های غذایی استفاده شود. با روزه داری و حذف یك وعده غذایی كه در حدود 600 كالری است، انرژی های ذخیره شده مازاد بر نیاز بدن كه به صورت چربی انباشته شده است، كاهش یافته و باعث می شود نوعی جرم گیری در تمام ارگان های حساس اتفاق بیفتد و برخی سموم نیز از بدن خارج شوند.

از زمان سحر تا افطار در یك فاصله طولانی، فعالیت سیستم گوارشی كم می شود و با فرارسیدن زمان افطار، تغییراتی در بدن به وجود می آید كه باید با كمك تغذیه آن را به درستی تنظیم كرد. شروع افطار با نمك و آب جوش، بدن را آماده دریافت موادغذایی دیگر می كند. پس از آن استفاده از یك لیوان شیر همراه با خرما، كشمش و عسل بسیار مناسب است و می تواند قندی را كه بدن لازم دارد از منابع طبیعی دریافت و جبران كند.

از این میان خرما، علاوه بر قند طبیعی، سرشار از حیات است و حاوی مواد مغذی و با ارزشی چون آهن و منیزیم است.

البته ممكن است مصرف شیر برای برخی افراد مضر باشد، لذا استفاده مخلوطی از آب و آب میوه تازه و یا سوپ رقیق جو با تركیب سبزیجات و غلات كه با آب مرغ یا آب گوشت بدون چربی تهیه شده اند برای شروع افطار در این افراد مناسب هستند.

استفاده از شیربرنج و فرنی كه با قطعات میوه های خشك و خلال بادام غنی شده است و یا نان سنگك به همراه پنیر و گردو هم مطلوب هستند. لازم به ذكر است آرام خوردن غذا و افراط نكردن در مصرف آن نیز باید مورد توجه قراربگیرد. اجتناب از نوشیدنی های بسیار خنك بویژه نوشیدنی های گازدار و چای داغ و پی درپی نه تنها كمكی به فرد نمی كند بلكه عطش وی را نیز بیشتر می كند.

سبزیجات علاوه بر این كه از خشكی مزاج جلوگیری می كند، از این حیث كه آب فراوان دارند و این آب به صورت ژلی در دستگاه گوارش باقی می ماند به تدریج آب مورد نیاز بدن را در طول روز تأمین می كند. منابع حاوی فیبر چون غلات و حبوبات و انواع سالادها و سبزیجات تازه كه با روغن زیتون و آب لیموی تازه تهیه شده اند برای تأمین ریزمغذی ها و حفظ طراوت و شادابی در هنگام روزه داری مفید هستند.





:: بازدید از این مطلب : 593
|
امتیاز مطلب : 27
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
تاریخ انتشار : دو شنبه 9 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: